Leksaksmuseet_logga
Från leksak till hobby och samlande

Från Leksak till hobby och samlande

tennfigurer under 250 år

Öppnar 26 oktober kl. 13 och pågår till 18 febuari - förlängs till 17 mars

Varmt välkomna till nya utställningen ”En värld med tennfigurer - Från leksak till hobby och samlande under 250 år”.  Utställningen baseras på figurer från flera stora samlingar (främst Mats Öhmans och Johan Lilliehööks) samt på deras kunnande om svensk tennfigursproduktion och samlande i Sverige under drygt 250 år.

Denna utställning har även involverat en del av Leksaksmuseets egna samlingar, exempelvis några av Paul Britten Austins fantastiska dioramor.

I utställningen visar vi:

-    Svensk figurtillverkning över 250 år

-   Hur man skapar tennfigurer, hur man kan måla, hur man kan exponera figurerna på olika sätt, svenska             figurmålare samt var i Sverige man kan få tag på nya figurer idag.

För den som blir intresserad att fördjupa sig i detta ämnesområde finns möjlighet att söka kontakt med någon av de båda samlarföreningarna för tennfigurer som finns i Stockholm nämligen TSK Carolinen och TSK Drabanten.

TSK Carolinen är mer inriktade mot samlande av historiska figurer medan TSK Drabanten inriktar på sig målarträffar, Prince August figurer, aktuella figurer och dioramor.

Här kan du läsa en artikel från Carolinen nr:2 2023

Varmt välkomna önskar Leksaskmuseet, Mats och Johan.